Hvordan forløber behandlingen?

I klinikken forefindes der 30 min behandling for 0-12 år og 45 min behandling for 12 år og opefter. Som udgangspunkt er der typisk 3-4 uger mellem behandlingerne, men det kan selvfølgelig variere for det enkelte individ. Sammenlagt handler det om behandlingsdosering.

I behandlingen tages der udgangspunkt i anatomi, fysiologi, patologi (sygdomslære) og embryologi (læren om fosterets udvikling) til at forstå og forklare, hvad der forårsager de smerter og symptomer, som den enkelte klient kommer med.

Overordnet behandler osteopaten i 3 systemer:

• Det muskuloskeletale system (muskler og knogler).
  • Det viscerale system (organer, cirkulation og hinder)
  • Det kranio-sakralesystem (sammenhængen mellem de enkelte knogler i kraniet, korsbenet, rygmarvs -og hjernehinder).

Osteopaten bruger i behandlingen et bredt udvalg af manuelle teknikker, tilpasset det enkelte individs problem og behov.

Eksempler på behandlingsteknikker:

• Manipulation: en teknik hvor et eller flere led løsnes ved et hørligt kliklyd/ pop.
  • Muskel energi teknik: en teknik hvor patienten aktivt ved at spænde en muskel kan medvirke til at løsne et led eller en abnorm spænding i en muskel.
  • Viscerale teknikker: teknikker hvor det væv (fascierne), som binder organerne sammen mobiliseres (bevæges), så organet igen kan bevæges frit (se struktur og funktion princippet).
  • Vejledning om kost og ernæring i relation til overbelastning af organer.
  • Kranio-sakral teknikker: blød mobilisering af kranie knoglerne, korsbenet samt rygmarvs -og hjernehinder.

Behandlingen hos en osteopat er overvejende passiv, men enkelte hjemmeøvelser kan blive aktuelle. Disse vil blive grundigt instrueret til klienten.

Den manuelle behandling vil i nogle tilfælde blive suppleret af kostvejledning for at understøtte kroppens egen ophelingsevne og mindske overbelastningen af organerne.

Osteopaten vil efter de første 4-5 behandlinger evaluere og vurdere om behandlingen har den forventede effekt, eller om læge eller 3. part skal inddrages.